Verksamhetsplan 2025
Verksamhetsplanen är en översiktlig (ej detaljerad) plan för verksamheten under året. Planen beskriver hur klubben avser att kontinuerligt utveckla och förbättra verksamheten så att klubbens verksamhetsidé (målsättning) uppfylls på kort och lång sikt.
Baserat på verksamhetsplanen sätts (del-)mål upp och handlingsplaner utarbetas, t ex projektplaner. Löpande verksamhet, där större åtgärder ej behövs, tas inte upp i denna plan. Verksamhetsplanen speglas i budgeten.
Utrullning av verksamhetsplanen samt uppföljning
När verksamhetsplanen och budgeten är fastställd på årsmötet fördelas ansvaret och nödvändiga resurser säkras (främst personer som deltar i arbetet). Ansvarig tar fram en handlingsplan och uppföljning sker normalt vid ordinarie styrelsemöten.
Vision
The MG Car Club of Sweden skall fortsatt vara den främsta klubben för MG-ägare i Sverige. Klubben skall arbeta för ett stabilt, och efterhand ökande, medlemsantal. Detta uppnås främst genom att:
• fortsatt erbjuda trevliga aktiviteter, en förstklassig medlemstidning, modelltäckande tekniskt stöd genom modellrepresentanterna, osv.,
• stimulera kunskapen och intresset för alla MG-modeller och därigenom bädda för deras nyttjande på sikt,
• bibehålla medlemsavgifterna på en rimlig nivå.
Aktiviteter
Utöver nedan fortsätter klubben självklart att genomföra den ordinarie verksamheten såsom lokala och nationella träffar, ge ut Bulletinen, ge stöd i tekniska frågor genom modellrepresentanterna, erbjuda regalia och MHRF-försäkringen med mera
Medlemmar
Rekrytera och behålla medlemmar
1. Det är väsentligt för klubbens utveckling att behålla nuvarande medlemmar och att attrahera och rekrytera nya medlemmar.
Väsentliga frågor är då:
Hur kan medlemsnyttan utvecklas och förbättras? Vad tycker medlemmar om klubbens erbjudande? Kan vi ta reda på vad icke-medlemmarna tycker?
Under 2025 kommer styrelsen att arbeta med dessa frågor och använda metoder som digitala enkäter, samarbete med andra klubbar, identifiera hur bäst nya medlemmar identifieras, dvs. nya MG ägare samt hur det tekniska stödet till medlemmar och deras MG kan förbättras.
2. Klubbens kommunikation och om vad klubben har att erbjuda (Medlemsnyttan) är nära kopplat till möjligheten att attrahera nya medlemmar och är ett andra fokusområde för styrelsen. Det gäller hur klubben bäst kommunicerar medlemsnyttan både till medlemmar och icke-medlemmar. Exempel på möjligheter är aktiva utskick, annonser i relevanta tidningar och på internet, uppföljning av till nya ägare av MG och att synas på utställningar/träffar/marknader
3. Att synliggöra klubben i sammanhang där befintliga och potentiella medlemmar befinner sig, t ex större träffar, marknader och mässor samt genom tidningsartiklar och annonser är den tredje fokusområdet för styrelsen. Exempel är att identifiera och subventionera deltagande på event som klubben vanligtvis inte är närvarande på.
Klubben 75 år 2027
Att klubben är en av Sveriges äldsta märkesklubbar och fyller 75 år 2027 måste uppmärksammas. Att organisera och planera för de olika delarna/aktiviteterna som klubben vill genomföra 2027 är redan uppstartat och kommer även vara ett arbetsområde under 2025.
Centre och styrelsen
Klubben täcker hela Sverige vilket ställer krav på god kommunikation.
Styrelsen skall se över och utveckla kommunikationen med, samt stödet till, Centre Representanterna (CR). Exempel på möjligheter är mer digitala möten med styrelsen och CR, säkerställa stöd till CR, särskilt de som är nya i rollen, mer organiserade besök av styrelsemedlemmar i alla Centre.
Styrelsens arbete
Leda och administrera klubben
1. Under 2025 kommer en ny hemsida att lanseras vilket även innebär att nytt medlemsregister kommer på plats. Det innebär mycket arbete för att få allt tekniskt på plats men det innebär även möjligheter att se över hur delar av klubbens administration hanteras och ger därmed möjligheter att förenkla arbetet och processerna för klubbens dagliga drift.
2. Styrelsen skall se över hur man arbetar för att säkra hanteringen av klubbens framtida utveckling. Här ingår arbetet med Framtidsgruppen, hantera andra underlag från t ex det årliga funktionärsmötet samt enkäter.
Arbetet syftar till att säkra klubbens fortlevnad.
3. Styrelsen skall också se till att hålla klubbens medlemmar informerade om styrelsens arbete. Detta sker via Bulletinen samt mailutskick antingen via Centre Representanter eller direkt till medlemmarna när den tekniska möjligheten finns.